Organizacja uroczystości pogrzebowej przebiega zazwyczaj w atmosferze żalu i cierpienia po stracie bliskiej osoby. Dlatego istotne jest sprawne załatwienie wszelkich potrzebnych formalności tak, by cały proces przebiegł bez dodatkowych komplikacji i utrudnień. Należy odpowiednio przygotować potrzebne dokumenty oraz samą uroczystość. Informacji do artykułu udziela „Zakład Pogrzebowy Orkus”.
Otrzymanie karty zgonu
Pierwszy i niezbędny do dalszej procedury dokument – to karta zgonu. Wystawia ją bezpłatnie lekarz pogotowia lub jeżeli zgon nastąpił w szpitalu, tamtejszy lekarz. W przypadku, gdy istnieją podejrzenia co do wyjaśnienia przyczyny zgonu, nastąpiła ona na skutek wypadku lub dokonano przestępstwa, proces wydania karty zgonu znacznie się przedłuży o wykonanie sekcji zwłok i wystawi ją lekarz sądowy. W tym celu należy zgłosić się po odbiór do jednostki prokuratury, która zajmuje się postępowaniem śledczym. Po otrzymaniu karty należy w pierwszej kolejności odebrać ciało.
Zgłoszenie zgonu i odebranie aktu zgonu
Zdarzenie powinno być zgłoszone w ciągu trzech dni od nastąpienia zgonu, chyba że wystąpiła choroba zakaźna. W takim wypadku czas ten skrócony jest do 24 godzin. O zgonie informują najbliżsi krewni, gdy śmierć nastąpiła w szpitalu – jest to administracja placówki lub w innych przypadkach osoby, które znalazły zmarłego. Akt zgonu otrzymuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego po uprzednim złożeniu odpowiedniego wniosku. Na podstawie aktu zgonu otrzymuje się zasiłek pogrzebowy w wysokości 4000 zł., świadczenia wynikające z ubezpieczenia zmarłego, a także reguluje formalności dotyczące ewentualnego spadku.
Wniosek o zasiłek pogrzebowy można pobrać TUTAJ.

Na rynku istnieje szeroka dostępność tego typu zakładów, które oferują obecnie pełny zakres usług przy organizacji pogrzebów. Począwszy od przewiezienia zwłok do kostnicy lub kremacji, przygotowania ciała za pomocą zabiegów kosmetycznych i ubrania, zakup kwiatów, organizację oprawy muzycznej, wydruk klepsydr oraz nekrologów, po pełną obsługę samej już uroczystości. Oprócz tego, zakład taki może również pomóc w załatwieniu formalności z ZUS, w celu uzyskania zasiłku na pochówek, a także złożyć wniosek o wystawienie aktu zgonu. Do zawarcia umowy z zakładem pogrzebowym potrzebne są następujące dokumenty: karta zgonu, dowód osobisty zmarłego, zaświadczenie o zatrudnieniu z miejsca pracy, ostatni wycinek renty lub emerytury.

W zależności od tego, czy pochówek ma przyjmować charakter wyznaniowy, czy też świecki, trzeba skontaktować się z księdzem i ustalić szczegóły nabożeństwa oraz wybór kwatery lub w drugim przypadku – z administracją cmentarza celem wykupienia kwatery.
Samodzielna organizacja pogrzebu
W celu obniżenia kosztów pogrzebu, można zająć się organizacją praktycznie samodzielnie. Z usług zakładu pogrzebowego skorzystać jedynie w zakresie organizacji transportu, trumny oraz konduktu żałobnego. Ciało zmarłego można przechowywać w domu do czasu 72 godzin, a na wypadek choroby zakaźnej do 24 godzin. Można samodzielnie przygotować ciało zmarłego oraz zatroszczyć się o wszelkie pozostałe sprawy takie jak: zamówienie kwiatów, urny, nekrologów, klepsydr, oprawy muzycznej. Samodzielna organizacja z pewnością wymaga większego zaangażowania osobistego i poświęcenia odpowiedniej ilości czasu.

[contact-form-7 id=”435″ title=”Formularz 1″]